ΦΩΤΟ & ΒΙΝΤΕΟ Εκτάκτως απόψε παρουσιάστηκε η επέκταση του λιμανιού Καρδάμαινας (150 σκάφη) 3εκ. 300χιλ.€ σε 4 χρόνια (Αφού ενταχθεί σε πρόγραμμα…)

Την προκαταρκτική πρόταση για την επέκταση του λιμανιού της  Καρδάμαινας ώστε να μπορεί να φιλοξενεί περί τα 150 τουριστικά σκάφη (από τα 30 που μπορεί μετά τη φετινή παρέμβαση του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου) παρουσίασαν εκτάκτως απόψε το βράδυ, ο Αντιδήμαρχος Θ. Νικηταράς, ο Αντιπρόεδρος του ΔΛΤ Ν. Νασταχανίδης (λόγω προσωπικού κωλύματος του Προέδρου Μ. Φάκκου) και ο Πολιτικός μηχανικός – Λιμενολόγος (από τα μεγαλύτερα εξειδικευμένα μελετητικά γραφεία στην Ελλάδα) Αλμπέρτο Γιαμίν.

Ο Θ. Νικηταράς έκανε λόγο στην εισήγηση του για τον στόχο της δημοτικής αρχής να μετατρέψει την Καρδάμαινα σε κοσμοπολίτικο τουριστικό θέρετρο.

Σε ότι αφορά το χρόνο υλοποίησης της πρότασης ο κ. Νασταχανίδης ήταν ειλικρινής τονίζοντας ότι “δεν θα μπω στον πειρασμό λόγω προεκλογικής περιόδου να χαϊδέψω αυτιά…”

Ο κ. Γιαμίν από την πλευρά του ανέλυσε την πρόταση (βάση σχεδιαγράμματος) για το τι προτείνεται να υλοποιηθεί και αφού ολοκληρωθούν προηγουμένως δύο βασικές μελέτες (σε 1,5χρόνο με τις απαιτούμενες εγκρίσεις από τη στιγμή που προκηρυχθούν) : η μελέτη κυματισμού και η ακτομηχανική μελέτη (μέσω ενός μαθηματικού μοντέλου προσομοίωσης) που θα δείξει και πόσο επηρεάζεται ή επιβαρύνεται η γύρω περιοχή (τις παρακείμενες παραλίες κλπ), οπότε μπορεί η αρχική  πρόταση να τροποποιηθεί ή να υποδειχτούν άλλα εξωτερικά προστατευτικά έργα των ακτών μέσω άλλων συμβάσεων… (Τέθηκε ερώτημα συνολικά για τη διάβρωση ακτών στο νησί, για το οποίο ο κ. Νικηταράς απάντησε ότι συμπεριλαμβάνονται σε ένα συνολικό φάκελο που μελετά η δημ. αρχή)

Το κόστος των μελετών που πρόκειται να προκηρυχθούν υπολογίζονται όπως μας απάντησε ο κ. Γιαμίν σε 300.000 ευρώ με Φπα, αλλά με τις εκπτώσεις που δίνονται μπορεί να μειωθεί έως και 50% ´οπως συμπλήρωσε.

Ενώ το συνολικό κόστος κατασκευής του έργου,  υπολογίζεται γύρω στα 3εκ. ευρώ -που η δημ. αρχή όπως μας απάντησε ο κ. Νικηταράς υπολογίζει να εντάξει σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα στο πλαίσιο του σχεδιασμού της 6ετίας 2014-2020 (Για δε το μόλο πρόσδεσης κρουαζιεροπλοίων στην Κω απάντησε ότι υπάρχει εναλλακτική λύση να χρηματοδοτηθεί από ίδιους πόρους και από τα διαθέσιμα του ΔΛΤ που ξεπερνούν τα 3,5εκ.)

Η δε υλοποίηση του (από τη στιγμή που ενταχθεί σε κάποιο πρόγραμμα υπολογίζεται να κρατήσει γύρω στα 2,5 χρόνια με τη μικρότερη δυνατή ενόχληση στην υφιστάμενη λειτουργία του λιμανιού).

Στο χάρτη φαίνονται και οι προτάσεις για τον προσήνεμο (παράλληλο προς την ακτή) και τον υπήνεμο (λοξό) μόλο.

DSC03600.resized








Η εισήγηση  του Αντιπροέδρου του Λιμενικού Ταμείου Κω, Νίκου Νασταχανίδη στη Συνέντευξη Τύπου για την επέκταση του Λιμένα Καρδάμαινας

 Θα μου επιτρέψετε αφού σας ευχαριστήσω για την παρουσία σας εδώ να πω εισαγωγικά, λίγα λόγια για το Δ.Λ.Τ Κω

Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Κω συστάθηκε ως Νομικό Πρόσωπο Δημόσιου Δικαίου με έδρα το Δήμο της Κω ασκώντας τις αρμοδιότητες στις λιμενικές εγκαταστάσεις των νησιών Κω, Νισύρου και Αστυπάλαιας.

Η σημερινή κατάσταση του φορέα περιγραφικά, είναι η εξής:

Η στελέχωση του είναι εξαιρετικά μειωμένη και περιλαμβάνει 1 υπάλληλο πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και 2 τεχνολογικής.

Επίσης μειωμένη έως μηδενική είναι η στελέχωση σε εργατικό και τεχνικό προσωπικό.

Για το λόγο αυτό σε θέματα έργων, προμηθειών και γενικότερα σε παροχή υπηρεσιών, είναι σημαντική η συνδρομή των ΤΥ του Δήμου μας , μέσω της ειδικής ομάδας Λιμενικών Έργων που έχει συσταθεί με στόχο την υποστήριξη του Φορέα.

Στη συνέχεια, αξίζει να σας αναφέρω την κίνηση στους λιμένες αρμοδιότητας μας, κρίνοντας ότι τα στοιχεία αυτά θα είναι χρήσιμα για την εξαγωγή πολύτιμων συμπερασμάτων.

Καταρχήν για το Λιμένα Κω, ο οποίος αποτελεί τον κεντρικό εμπορικό λιμένα, με καθημερινή σύνδεση με τον Πειραιά, τη Ρόδο, και τα νησιά δορυφόρους. Εξυπηρετεί επίσης σκάφη αναψυχής και κρουαζιερόπλοια

Η κίνηση των οχημάτων πλησίασε τις 5000.

Οι προσεγγίσεις των κρουαζιερόπλοιων είναι ελαφρώς λιγότερες από 100 για το 2013. Η μετακίνηση επιβατών εσωτερικού έφτασε τις 40.000.

Επίσης, διακινούνται κατά μέσο όρο των τελευταίων δύο ετών, 270.000 επιβάτες από και προς Τουρκία

Για τους λιμένες:

  • Μαστιχαρίου, ο οποίος αποτελεί τον κόμβο ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Κω με την Κάλυμνο, εξυπηρετώντας την εμπορική και επιβατική κίνηση, με ωριαία κατανομή των δρομολογίων
  • Κεφάλου, ο οποίος λειτουργεί ως εμπορικός και επιβατικός λιμένας, εξυπηρετώντας κυρίως την ακτοπλοϊκή σύνδεση Κω – Νισύρου, με συχνότητα 3 φορές την εβδομάδα.
  • Καρδάμαινας , ο οποίος επίσης λειτουργεί ως εμπορικός και επιβατικός λιμένας, εξυπηρετώντας κυρίως την ακτοπλοϊκή σύνδεση Κω-Νισύρου, με συχνότητα 2 πλοίων ανά εβδομάδα.

Η ετήσια διακίνηση επιβατών, ανέρχεται στις 250.000

Να σημειώσουμε εδώ τη βούληση του φορέα για την ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό των Λιμένων αρμοδιότητας του, που αποτελεί τη βάση των πολιτικών αποφάσεων μας, από την αρχή της ανάληψης της ευθύνης αυτού του τόπου από τη Δημοτική αρχή, και προσωπικά από το Δήμαρχο της Kω τον Κώστα Καΐσερλη.

Προγραμματίσαμε και υλοποιούμε έργα μεσαίας ή μεγάλης κλίμακας που βρίσκονται στο στάδιο των αδειοδοτήσεων ή βρίσκονται στο στάδιο της υλοποίησης.

Ενδεικτικά θα θυμίσω:

  • Τη σύνταξη μελέτης για την κατασκευή μόλου για την πρόσδεση κρουαζιερόπλοιων που βρίσκεται στο στάδιο της ολοκλήρωσης της
  • Την ανάπλαση του Λιμένα Μαστιχαρίου που βρίσκεται στο στάδιο των αδειοδοτήσεων
  • Την ολοκλήρωση των διαδικασιών για την τοποθέτηση 2 πλωτών προβλητών στο Μανδράκι Κω και στο Λιμάνι της Κεφάλου.
  • Την προμήθεια πλωτών προσκρουστήρων για την ευθυγράμμιση του προβλήτα του εμπορικού λιμένα και την βελτίωση της πρόσδεσης κρουαζιερόπλοιων .
  • Την αισθητική και λειτουργική παρέμβαση στο Λιμάνι της Κεφάλου υλοποιώντας μελέτη ύψους 180 χιλιάδων ευρώ.

Να καταγράψουμε επίσης σπουδαίας σημασίας δράσεις και πρωτοβουλίες που έθεταν ως προτεραιότητα τη βελτίωση των συνθηκών ασφάλειας του Εμπορικού Λιμένα Κω, καθώς και την πιστή εφαρμογή της Συνθήκης Σέγκεν, με την υλοποίηση των κανόνων ασφαλείας του isps.

Να θυμίσουμε ότι:

  • για πρώτη φορά στο νησί μας, λειτούργησαν info kiosk για την ενημέρωση των επιβατών.
  • Τυπώθηκαν και διανεμήθηκαν χάρτες στους επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων, καθώς και σε όσους αναζητούσαν σχετικές πληροφορίες.
  • Τοποθετήθηκαν φωτεινές ενημερωτικές πινακίδες κατεύθυνσης και πληροφόρησης.
  • Βελτιώθηκε αισθητικά και λειτουργικά το κτίριο επιβατών Κω .
  • Έγινε γενναία παρέμβαση με την αναδιάταξη των χρήσεων του χερσαίου τμήματος του Λιμένα.

 

Σε ότι αφορά την προώθηση της κρουαζιέρας, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Κω, με στοχευμένες κινήσεις, πέτυχε την κατακόρυφη άνοδο τα τρία τελευταία χρόνια στις αφίξεις πλοίων και επιβατών.

Με συνεχή παρουσία στην Ένωση Λιμένων Ελλάδος, καθώς σε εκθέσεις και συνέδρια που αφορούν την κρουαζιέρα και το yachting, έχει καταφέρει να εδραιώσει την Κω, ως δυναμικά εξελισσόμενο προορισμό, με τεράστιες προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης.

Να σημειώσουμε εδώ τον τριπλασιασμό σχεδόν των αφίξεων κρουαζιερόπλοιων τα τρία τελευταία χρόνια . Από 33 το 2010 σε 86 το 2013.

Από τα μέχρι τώρα στοιχεία που έχουμε στη διάθεση μας, προκύπτει ότι το 2014 θα είναι χρονιά σημαντικής αύξησης στις αφίξεις, με ποσοστό που ίσως ξεπεράσει και το 25%.

Κίνηση κρουαζιερόπλοιων

Κίνηση επιβατών και πληρωμάτων κρουαζιέρας

2010

2011

2012

2013

2010

2011

2012

2013

33

48

64

86

24978

34737

59492

64756

 

Η αύξηση προσεγγίσεων κρουαζιερόπλοιων από το 2010 έως το 2013 είναι 96% και η αύξηση των αφίξεων επιβατών και πληρωμάτων κρουαζιέρας για την αντίστοιχη χρονική περίοδο, είναι της τάξεως του 260%.

Δεν θέλω να σας κουράσω παραθέτοντας το πλήθος των παρεμβάσεων και των δραστηριοτήτων που ανέπτυξε το ΔΛΤ τα τρία τελευταία χρόνια.

Θεωρώ ότι όσα σας παρέθεσα παραπάνω, αποτυπώνουν με καθαρότητα την επιτυχή και παραγωγική διαχείριση του Φορέα στην παρούσα περίοδο.

Αισθάνομαι όμως την ανάγκη να πω ότι είναι χαρά και τιμή για μένα, η συνεργασία με τον Πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου τον Μιλτιάδη τον Φάκκο , ενός ανθρώπου με μεγάλη προσφορά στον τόπο και την τοπική αυτοδιοίκηση.

Μαζί, έχουμε την ευκαιρία να υλοποιήσουμε έργα και δράσεις που ήταν ζητούμενα χρόνων για την τοπική κοινωνία, και τώρα παίρνουν το δρόμο της υλοποίησης.

Παραλάβαμε εγκαταλελειμμένα λιμάνια χωρίς οργάνωση , καθαριότητα και σύγχρονες εγκαταστάσεις, και σε τρία μόλις χρόνια, έχουμε αλλάξει σημαντικά την εικόνα τους.

Αγαπητοί εκπρόσωποι των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης,

Το λιμάνι της Καρδάμαινας, γρήγορα διαπιστώσαμε ότι μπορεί, με μεθοδευμένες κινήσεις αλλά και σωστό σχεδιασμό, να μετατραπεί, σε ένα ασφαλές και σύγχρονο καταφύγιο τουριστικών σκαφών, με παράλληλη λειτουργία εξυπηρέτησης αλιευτικών σκαφών και δρομολογημένων πλοίων της γραμμής Κω Νισύρου.

Για τον λόγο αυτό ,σε συνεργασία με τον τοπικό Λιμενικό Σταθμό τολμήσαμε με αποφάσεις μας, την αύξηση του χώρου ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής με την αλλαγή του τρόπου πρόσδεσης πλοίων.

Πετύχαμε έτσι, χωρίς οικονομικό κόστος, τη δημιουργία 30 θέσεων σκαφών που αποτελούν για εμάς μια παρέμβαση απαραίτητη για την στήριξη της οικονομίας του χωριού.

Αξίζει να σημειώσουμε, ότι το 2010, ο κατάπλους τουριστικών σκαφών αναψυχής ήταν μηδενικός.

Το 2011 έφτασε τα 90 σκάφη, το 2012 τα 250, και το 2013 τα 370.

Αυτή η επιτυχία στην Καρδάμαινα, αποτέλεσε για εμάς μια κορυφαία πολιτική επιλογή.

Σε μια δύσκολη οικονομική συγκυρία, μπορέσαμε να στηρίξουμε σε ικανοποιητικό βαθμό την εμπορική λειτουργία του παραλιακού μετώπου τουλάχιστον, ενισχύοντας τις τοπικές επιχειρήσεις που αναπτύσσονται σε αυτό.

Για την ολοκληρωμένη παρέμβαση, στην κατεύθυνση αυτή:

  • Προγραμματίσαμε και υλοποιήσαμε την κατασκευή Δημοσίων τουαλετών και ντους στο υπαίθριο αμφιθέατρο του λιμένα
  • Τοποθετήσαμε 17 Pillar για την εξυπηρέτηση των σκαφών.
  • ολοκληρώσαμε μετά από πολλά χρόνια την εκβάθυνση, του λιμένα.
  • Τοποθετήσαμε αστικό εξοπλισμ, παγκάκια και κάδους απορριμμάτων, καθώς και ενημερωτικές πινακίδες
  • Αντικαταστήσαμε το πυροσβεστικό συγκρότημα για την τήρηση των κανόνων Ασφαλείας.
  • Σε συνεργασία με τη Δημοτική Κοινότητα Καρδάμενας ολοκληρώσαμε τον φωτισμό στην ανατολική πλευρά του Λιμένα
  • Εντάχθηκε από τις τεχνικές Υπηρεσίες του Δήμου στο ΕΣΠΑ, η πλήρης ανάπλαση της παραλιακής οδού, μήκους 700μ, με χρηματοδότηση 270 χιλιάδων ευρώ. Το επόμενο διάστημα, δημοπρατείται το έργο.

Κλείνοντας, να πω ότι ο σχεδιασμός για την Καρδάμαινα, περιλαμβάνει τη σύνταξη προετοιμασίας φάκελου για την επέκταση του Λιμένα, με σκοπό και στόχο την δημιουργία άλλων 105 τουλάχιστον θέσεων ελλιμενισμού τουριστικών σκαφών.

 

Με την υλοποίηση της πρότασης που καταθέτουμε σήμερα, πιστεύω ότι θα συμβάλλουμε σημαντικά στη βελτίωση των οικονομικών δεδομένων που καταγράφει η πληγείσα από την οικονομική κρίση περιοχή του Δήμου μας.

Προσβλέπουμε, στην επωνυμία του χωριού, με τη μετατροπή του σε ένα κοσμοπολίτικο τουριστικό προορισμό επισκεπτών και τουριστικών σκαφών.

Είμαστε πολύ αισιόδοξοι για το εγχείρημα αυτό.

Τα στάδια που ακολουθούν, μέχρι την υλοποίηση του, είναι τα παρακάτω:

  • Οριστική παραλαβή της προετοιμασίας φακέλου του έργου. Ήδη λάβαμε την πρώτη αδειοδότηση από τη ΓΓ Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής που είναι τα αποφαινόμενα όργανα για την μελέτη του έργου.
  • Προκηρύσσουμε την οριστική μελέτη του έργου
  • Προχωρούμε στην λήψη των απαραίτητων από τον νόμο αδειοδοτήσεων
  • Οριστικοποιούμε τις πήγες χρηματοδότησης, και προκηρύσσουμε την κατασκευή του έργου.

Βλέπετε, ότι αποφεύγω να αναφερθώ σε χρόνους υλοποίησης του έργου. Δεν θέλω να μπω στον πειρασμό, λόγω και της επικείμενης προεκλογικής περιόδου, να χαϊδέψω αυτιά. Είναι ο εύκολος δρόμος, δεν είναι όμως ο σωστός.

Είναι προτιμότερο, η πρόοδος των προσπαθειών μας, να αποτυπώνει τις πολιτικές μας προθέσεις.

Στην συνέχεια θα ήθελα να δώσω το λόγο στον Πολιτικό Μηχανικό -Λιμενολόγο μελετητή, κ. Αλμπέρτο Γιαμίν που έχει την ευθύνη προετοιμασίας του φακέλου του έργου, ο οποίος θα κάνει και την αναλυτική παρουσίαση.

Να τον ευχαριστήσω και δημόσια, για την παρουσία του σήμερα εδώ.

Τέλος να πω ότι μετά την παρουσίαση θα ακολουθήσει διάλογος που θα αφορά μόνο την λειτουργία του Λιμένα Καρδάμαινας όπως και την προτεινόμενη επέκταση του.

Leave a Reply

Your email address will not be published.